Öppna utbildningar

Bild Nina deltagareBli ett proffs på att förbereda och förmedla kunskap!

Har du uppdraget att förmedla kunskap, rutiner och nyheter? Är du specialisten som överför kunskap av nya metoder och modeller till andra? Då är detta kursen för dig. Det är en intensivkurs för dig som vill få 100% resultat hos dina deltagare under och efter dina workshops. 


Datum: 11 april 2025

Tider:  09.00-16.00

Plats: Stockholm  

Max 8 deltagare för varje kurstillfälle


Målet med kursen

Målet är att få kunskaper och konkreta verktyg för att skapa och leverera workshops tryggt och tydlig. 

Vad får du lära dig?
Att planera och förebereda workshops och utbildningar. Att leda grupper. Engagera. Förmedla kunskap. TIps till övningar. Metoder och mallar och mycket mer!

Kommentarer från deltagare som genomfört utbildningen 
 
  • Jag känner mig stärkt i min utbildarroll och jag har fått flera verktyg som kommer att hjälpa mig framåt. Stort tack!
  • Utbildarens engagemang, flexibilitet och kompetens gav jag högsta betyg - 10 av 10.
  • Det var toppen att vi blev filmade coach att man fick en återkoppling både visuellt och muntligt på förbättringstekniker.


Om innehållet:

Förberedelser och inlärningsstilar

  • Att förbereda en utbildning och planera praktiska detaljer och se över de små detaljerna som ger stor skillnad.
  • Att bli medveten om våra olika inlärningsstilar och vilka sinnen som styr oss.
  • Att ta kontroll över rampfeber som kan drabba dig – Hur hantera nervositet och stress på ett framgångsrikt sätt. 

Struktur och tydlighet i ditt innehåll är A och O

  • Skapa engagemang redan från första början och öka intresset för ditt innehåll. 
  • Skapa tydliga och snygga agendor och checklistor.
  • Skapa en röd tråd i din utbildning och förvalta viktiga punkter. 

Kroppsspråkets och röstens kraft i undervisningen

  • Att använda din röst för att engagera och förstärka det du säger.
  • Att ta hjälp av ditt kroppsspråk för att skapa energi och tydlighet.
  • Att använda govlet och rummet på bästa sätt!

Gruppdynamik och frågestunden är inlärningens nerv

  • Få tekniker till att forma din grupp för bästa inlärning
  • Få tips till hur du aktiverar dina deltagare
  • Få tekniker till att hantera frågor, svar, kritik och invändningar

Audiovisuellamedel – hjälpmedel eller stjälpmedel

  • Att skapa snygga och tydliga budskap på Audiovisuella-hjälpmedel: powerpointbilder, blädderblocksbilder, whiteboard.

Coachning och direkt feedback 

  • Under kursen får alla deltagare personlig feedback på sina framföranden, den är både utmanande och utvecklande. 

{BreezingForms : kurserforelasningar}


Kostnad:

Pris: 6 900 kr exkl. moms

I priset ingår: Ett digitalt kursmaterial samt boken "Konsten att bli karismatisk - med retorik",  samtliga måltider, förmiddags- och efter-middagsmål, lunch och frukt, dryck. Efter utbildningen får du reminders och tips via mail. 

  • Kursmaterial samt boken "Konsten att bli karismatisk - med retorik".
  • Efter kursen får du reminders och tips via mail.

Bokningsregler gällandes avbokning

Kostnadsfri avbokning av utbildningsplats fram till 30 dagar fram till utbildningsstart.

Vid avbokning 29-15 dagar före utbildningsstart debiteras 50% av kostnaden.

Vid avbokning 14 dagar före utbildningsstart eller senare, debiteras hela avgiften. 

Skulle du få förhinder och ej kan delta överlåt gärna utbildningsplatsen till en kollega. 


Om Nina Buchaus och utbildningsföretaget Crevi Retorik AB

Nina Buchaus är VD och konsult i företaget Crevi Retorik AB. Nina utbildar och arbetar med konsultuppdrag i offentlig verksamhet och näringsliv. Se referenser här. Hennes kurser och föreläsningar får mycket höga betyg för den kunskap hon levererar, den kreativa och utvecklande miljön hon skapar för deltagarna så att de får resultat på plats. 

Nina är författare till boken "Konsten att bli karismatisk - med retorik" som publicerades 2015. 


Välkommen att höra av dig!

Mer information om denna utbildning "Train the trainer" som företagsutbildning   kontakta Nina Buchaus: 070-632 21 92 el. maila: info@creviretorik.se 

 

 Kundkommunikation

Vill du bli en mästare på kundkommunikation? Vill du stärka dina kundrelationer och bygga långsiktig lönsamhet? Välkommen till en kurs som ger dig verktygen du behöver! Lär dig att hantera svåra samtal, vända missnöje till nöjdhet och förebygga konflikter innan de uppstår, både muntligt och skriftligt. Oavsett om du är ny eller erfaren i kundkontakt kommer denna kurs ge dig de insikter och färdigheter du behöver för att bemöta kundens behov och skapa en bättre upplevelse för alla.


Datum: 27 oktober 2025

Tid: 09.00-16.00

Plats: Centrala Stockholm

Antal deltagare: Max 8 på varje kurstillfälle


Målet med kursen: Att ge dig konkreta verktyg och kunskaper för att kommunicera med dina kunder tydligare, trevligare och tryggare.

Vem bör delta? Alla som vill förbättra sin förmåga att kommunicera, hantera och bemöta kunder och andra intressenter.


Deltagare tycker till:

"Överlag väldigt bra! Jag fick bra verktyg till att stanna upp, tänka till innan man uttalar sig eller gör något förhastat." Eric Karlsson, Norsjö kommun 

"Fick flera konkreta råd och tips som jag kommer att ta vidare till min personal. Materialet vi fick innan kursen var mycket bra och jag kommer att använda det på vår arbetsplats."  Ida Åkesson, Folkets Bio Malmö 


Kursinnehåll:

Kundkommunikationens grunder
- Vad som menas med god kundkommunikation och professionellt bemötande
- Kunskap om personlighetstyper och beteendemönster
- Förståelse och insikter i utmaningarna med kundkommunikation
- Så skapar du förtroende och tillit

Anpassad kommunikation och tydlighet
- De vanligaste mejlmisstagen som skapar irritation och missnöje
- Röstens betydelse i telefon och möten
- Tonalitet i skrift och tal
- Kunskap om kroppsspråkets samspel i kommunikationen
- Digital kommunikation – så skapar du mer engagemang och tydlighet

Lågaffektiv kommunikation i utmanande kundsamtal
- Konflikthantering – förebygg och få verktyg för att inte gå på impuls
- Minska missförstånd med tydliga spelregler, gränser och instruktioner
- Bekräfta och lyssna aktivt för att ge rätt svar
- Hantera förminskningar och förolämpningar proffsigt!
- Vikten av tydlighet och empati i mötet med frustrerande kunder

Inkluderande och lösningsorienterad kommunikation
- Skapa en inkluderande kommunikation
- Aktivt lyssnande – Visa att du är uppmärksam på kundens behov
- Vänlig och professionell ton – Använd ett vänligt språk och en positiv attityd
- Tydlig och enkel kommunikation – Förklara information på ett enkelt sätt
- Personlig anpassning – Ge kunden extra uppmärksamhet – det lilla extra

Övningar
Kursen varvar teoriavsnitt med övningar, gruppdiskussioner och reflektioner.

Kundkommunikation som företagsanpassad kurs
Kursen kan även anpassas till din organisation, ditt team, din förvaltning och företag. Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal: 070-632 21 92 eller mejla info@creviretorik.se - välkommen!


Anmäl dig via formuläret, betalning erläggs mot faktura
{BreezingForms : Kundkommunikation}

 

 

 Bild3

Uppgradera ditt professionella bemötande till världsklass!

Ett gott bemötande är kärnan i varje framgångsrik interaktion. Men låt oss vara ärliga, det är inte alltid enkelt. Är du redo att ta ditt bemötande till nästa nivå och bemästra konsten att hantera även de mest utmanande situationerna med kunder och medborgare?

Vem bör delta: Denna kurs är skräddarsydd för dig som arbetar inom kundtjänst, försäljning, support eller någon annan form av kund- eller medborgarrelation. Oavsett om du jobbar med bemötande IRL, i telefon eller via e-post, är denna kurs ett måste för dig som strävar efter en tydligare säkrare kommunikation.

Varför denna kurs: Genom en kombination av insikter och konkreta verktyg kommer du att lära dig att bemöta varje situation med lugn och självsäkerhet. Från att navigera genom stressiga ögonblick till att hantera otrevliga attityder, klagomål och konflikter, kommer du att utrustas med den insikter, kunskap och trygghet som krävs för att lyckas.

Deltagare tycker till: "Fick flera konkreta råd och tips som jag kommer att ta vidare till personalen. Materialet vi fick innan kursen var mycket bra och jag kommer att använda det på vår arbetsplats."  Ida Åkesson, Folkets Bio Malmö 


Datum hösten 2025
15 september 
15 december 

Tid: 09.00-12.00

Plats: Digitalt via Zoom


Vad du kommer att lära dig

  • Förstå kundens och medborgarens behov: Få insikt i deras förväntningar och lär dig skapa positiva möten.
  • Bemöta med professionalism: Behåll lugnet och hantera alla situationer med ett inkluderande och respektfullt förhållningssätt.
  • Strategier mot stress och irritation: Praktiska metoder för att behålla fokus och hantera utmanande känslor.
  • Retoriken ethos stärker dig att bygga upp en trovärdig karaktär i utsatta situationer. 
  • STAR-tekniken: Motverka impulsiva reaktioner och behåll kontrollen!
  • Avväpna konfrontationer: Bemöt kritik och härskartekniker med lugn och säkerhet.
  • Kommunikativa verktyg för självsäkerhet: Lär dig uttrycka dig med trygghet i både digitala och fysiska samtal.
  • Lyssna aktivt: Upptäck viktiga detaljer och visa verkligt engagemang för att förstå kundens behov.
  • Röstens betydelse när det hettar till: lär dig enkla röstknep för att bemöta tuffa situationer. 
  • Kroppsspråkets nycklar: Använd din hållning, gester och uttryck för att stärka ditt budskap och skapa förtroende.

 


Kursens höjdpunkter

  • Bemötande i världsklass: Lär dig att skapa en omedelbar positiv inverkan.
  • Praktiska verktyg för att navigera genom utmanande situationer.
  • Öva på att använda din röst, ditt kroppsspråk och dina ord för att skapa förtroende och tillit.
  • Dela och lära från dina egna erfarenheter i en stödjande miljö.

Anmäl dig nu och ta steget mot att bli en mästare på professionellt bemötande! 


Pris: 2 380 kr exklusive moms

I priset ingår digitalt kursmaterial 


Anmäl dig via formuläret, betalning erläggs mot faktura

{BreezingForms : bemotande_tuffa_situationer_digitalt}

Bokningsregler gällandes avbokning 

Kostnadsfri avbokning av utbildningsplats fram till 30 dagar till utbildningsstart.

Vid avbokning 29-15 dagar före utbildningsstart debiteras 50% av kostnaden.

Vid avbokning 14 dagar före utbildningsstart eller senare debiteras hela kursavgiften. 

Skulle du få förhinder och ej kan delta överlåt gärna kursplatsen till en kollega. 


Om kursledaren Nina Buchaus och utbildningsföretaget Crevi Retorik 

Nina Buchaus är VD och utbildare i företaget Crevi Retorik. Hon har 15 års erfarenhet av att coacha och utbilda inom offentliga sektor och näringsliv. Nina har stor kompetens och erfarenhet av bemötande och kommunikation. Hennes kurser får höga betyg av deltagarna - de är strukturerade, konkreta och upplevelsebaserade. 


Vill ni ha denna kurs till er organisation eller enhet?

Välkommen att höra av dig till Nina Buchaus 070-6322192 eller info@creviretorik.se

 kvinnor

Retorikcoachning på dina villkor
Har du något du vill framföra? Är det viktigt att budskapet landar rätt? Vill du sätta avtryck?  Välkommen på individuell retorikcoachning där du får skräddarsydd hjälp. Den riktar sig till dig som vill utveckla dig i din kommunikativa kompetens och retorik.

Hög integritet och diskretion
Ansvarig för coachningen är retorikkonsulten Nina Buchaus som också driver företaget Crevi Retorik. Nina har erfarenhet av att coacha personer i olika befattningar i offentlig sektor och i näringslivet med mycket goda resultat. Retorikcoachning har hög integritet och diskretion.

Retorikcoachning med flexibel bokning - digitalt eller fysiska möten
Boka med god framförhållning eller med kort varsel. Boka in ett eller flera tillfällen. För digital retorikcoachning: coachningen sker genom programmet Zoom eller Microsoft Teams. Instruktioner och upplägg får du av din coach i god tid innan första tillfället.


Innehåll anpassat till dina behov

  • Ta plats och påverka!
  • Förberedelse och målgruppsanpassning 
  • Sätt ett tydligt och engagerande mål
  • Hitta rätt innehåll som engagerar
  • Skapa tydlighet med struktur
  • Extra fokus på inledningen med fyra steg
  • Så avslutar du snyggt och sammanfattar 
  • Hantera och bemöt frågor proffsigt
  • Behärska svåra situationer och kritik 
  • Hur låter du? Få med dig rösttekniker
  • Kroppsspråk – ett stort och viktigt kapitel
  • Tips till PPT-bilder och audiovisuella medel 
  • Råd och rön till dina digitala presentationer

Konstruktiv feedback, filmning och pedagogiskt material 
Du får personlig coachning och konstruktiv feedback som är utvecklande och utmanande för din utveckling. Du får ett pedagogiskt material och en handbok i retorik. För att du snabbt ska få ett resultat blir du filmad vid ett flertal tillfällen och därefter analyserar vi tillsammans dina styrkor och utvecklingsområden.


Lei Chen   Award

Best Oral Award!
Jag fick förtroendet att coacha Lei Chen, CTO, Rarity Bioscience i presentationsteknik. När han var tillbaka från sin konferens i Amsterdam fick vi kvitto på att retorikcoachingen gav resultat⭐️ "Thanks for your help. It was actually quite fun to do the presentation, I enjoyed it!"

Torbjörn Johansson, Regional Manager, Industrial IT & Automation tycker till efter coachningen:

”Inför olika presentationer har jag oftast fokuserat på innehållet och PPT-bilder. Nina fick mig att inse att ord är en mycket liten del av upplevelsen av en presentation. Vi arbetade mycket med rösten, innehållet, samt hur jag förstärker jag budskapet med kroppsspråket. Jag fick ”träna genom att göra” och blev filmad för bästa möjliga feedback. Nina utgick från mina förutsättningar och mål. Och med humor och stort tålamod guidade hon mig i detta svåra ämne!”

Anna Björlin, PR-ansvarig på ett läkemedelsföretag undviker inte längre att hålla presentationer

"Hej Nina, Jag vill tacka dig för kursen i retorik och presentationsteknik för ett år sedan. Innan kursen undvek jag i det längsta att prata inför andra. Det hände till och med att jag smet om jag så bara misstänkte att någon skulle be mig göra en redovisning på ett möte eller en konferens. När jag stod framför en grupp kändes det som jag var naken. Och att de inte gillade vad de såg. Det var hemskt. Ibland ville jag bara rymma också under min individuella coachning med dig. Men du lät mig inte komma undan utan lotsade mig igenom övningarna. Din feedback gjorde att jag långsamt växte. Och nu, ett år senare, kan jag konstatera att jag kommit längre än jag någonsin trott varit möjligt. Nu är jag påklädd när jag pratar. Ibland till och med välklädd."


För mer information och offert 

{BreezingForms : retorikcoachning}
Välkommen att kontakta mig för vidare diskussion om just ditt behov.  

Nina Buchaus

nina@creviretorik.se, mobil: 070-632 21 92

presentation

Upplev kraften inom dig och ta plats med självsäkerhet och övertygelse! Välkommen till en unik möjlighet att förbättra din presentationsteknik och lära dig konsten att övertyga.

Efter kursen kommer du att behärska konsten att leverera budskap med tydlighet och trovärdighet, vilket ger dig större inflytande i alla sammanhang.

Denna kurs erbjuds som öppen kurs se datum nedan samt som företagsanpassad utbildning till organisationer, enheter och team. 


Datum: 
Torsdagen den 5 juni 2025
Fredagen den 24 oktober 

Tid: 09.00-16.30

Plats: Centrala Stockholm

Antal deltagare: Max 8 på varje kurstillfälle


Målet med kursen:  att ge dig konkreta verktyg och kunskaper för att presentera budskap på ett starkt och säkert sätt.


Deltagare tycker till:

"Gav mig en kick i självförtreondet och tekniker och genomföra presentationer proffsigt! Fantastisk bra!" Gabriella Löfgren, Trafikförsäkringsverket 

"Informativt och engagerande – praktiskt övande! Bra dynamik. Kommer definitivt använda de retoriska knepen. Tack! Jacob Pervez, Teamchef, Swedbank

"Tack för en fenomenal kurs! Jag har just haft min första presentation och jag hade stor glädje av verktygen. Gav stor trygghet." Anna Harr, Partner Tech AB 

"Tryggt, metodiskt - Inget onödigt. Lärt mig: struktur, inleda säkert, röstvolym, kroppsspråk som påverkar hela auditoriet! Helena Schönbeck, Gilead Science


Kursinnehåll:

Ta plats och övertyga med retorik och presentationsteknik!

  • Fånga intresset direkt: Skapa en engagerande inledning med en kraftfull fyra-stegsmetod.
  • Övertyga med retorik: Använd ethos, logos och pathos för att påverka och inspirera.
  • Tydlighet i fokus: Förmedla ditt budskap kort, klart och koncist!

  • Kroppsspråkets kraft: Skapa närvaro och trovärdighet med medveten kroppskommunikation.
  • Språkets verktyg: Lär dig retoriska språkfigurer som förstärker ditt innehåll.
  • Kommunikationsstilar: Anpassa ditt budskap smart – är du "hunden" eller "katten"?

  • Tystnadens styrka: Använd konstpausen för att skapa eftertanke och tydlighet.
  • Röstens potential: Bemästra styrka, betoningar och ton för att göra dig hörd.
  • Lär dig ögonkontaktens kraft för att skapa förtroende och fånga uppmärksamhet. 

  • Håll engagemanget uppe: Fånga och behåll dina lyssnares uppmärksamhet.
  • Slipa bort distraktioner: Bli medveten om och eliminera störande tics och uttryck.
  • Stark avslutning: Avsluta med skärpa och lämna ett bestående intryck!


Du får personlig, utmanande och utvecklande feedback och coachning 

Under kursen får du personlig, utmanande och utvecklande feedback, samt tips och råd för din utveckling. 


Kurspris: 6 900 kr exklusive moms.

I priset ingår konferenspaket, mat och dryck samt digitalt kursmaterial och handbok i presentationsteknik och retorik. 


Anmäl dig via formuläret, betalning erläggs mot faktura
{BreezingForms : Retorikochpresentationsteknik}


Bokningsregler gällandes avbokning 

  • Kostnadsfri avbokning av utbildningsplats fram till 30 dagar till utbildningsstart.
  • Vid avbokning 29-15 dagar före utbildningsstart debiteras 50% av kostnaden.
  • Vid avbokning 14 dagar före utbildningsstart eller senare debiteras hela kursavgiften. 
  • Skulle du få förhinder och ej kan delta överlåt gärna kursplatsen till en kollega. 

Om kursledaren Nina Buchaus och utbildningsföretaget Crevi Retorik 

Nina Buchaus är VD, föreläsare och utbildare i företaget Crevi Retorik. Hennes föreläsningar och kurser får höga betyg av deltagarna. 


Välkommen att höra av dig!

Mer information om denna kurs som företagsutbildning kontakta Nina Buchaus 070-6322192 eller info@creviretorik.se